.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نگاهي آماري به نتايج‌انتخابات شوراهاي اسلامي شهروروستا دراستان گلستان
براساس آمار ارايه شده از سوي ستاد انتخابات استان گلستان ميزان مشاركت عمومي در انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا نسبت به دوره گذشته‪ ۴/۱‬درصد افزايش داشته است.ميزان مشاركت مردم استان در اين انتخابات ‪ ۷۷‬درصد ...

 با اعلام نتايج نهايي سومين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در استان گلستان، تحليل‌ها و تفسيرهاي متفاوتي در مورد اين انتخابات از سوي مردم و صاحبنظران مطرح مي‌شود.

اين روزها مهمترين بحثي كه در مورد انتخابات شوراها در افكار عمومي پررنگ‌تر است ميزان مشاركت مردم در اين دوره از انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستاهاست.

براساس آمار ارايه شده از سوي ستاد انتخابات استان گلستان ميزان مشاركت عمومي در انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا نسبت به دوره گذشته‪ ۴/۱‬درصد افزايش داشته است.

ميزان مشاركت مردم استان در اين انتخابات ‪ ۷۷‬درصد اعلام شده است كه اين مساله نيزبيانگر جدي گرفتن انتخابات شوراها از سوي شهروندان گلستاني بوده است.

مشاركت نسبتا مطلوب مردم گلستان در سومين دوره انتخابات شوراها نيز به علل مختلف بوده و تنوع قومي و مذهبي اين استان از مهمترين دلايل محسوب مي شود كه اين انتخابات را به صحنه رقابتهاي قومي و مذهبي براي كسب كرسي‌هاي شوراها مبدل ساخت.

گرچه ائتلافهاي سياسي متفاوتي در رقابتهاي انتخاباتي در استان شكل گرفت اما ائتلافهاي نوشته و يا نانوشته قومي، مذهبي و محلي در اين دوره از انتخابات كاركرد بسيار مثبتي داشته است.

در آستانه برگزاري هر انتخابات احزاب و گروههاي سياسي براي معرفي نامزدهاي مورد حمايت خود فعال شده و با ارائه برنامه كاري سعي در جلب مشاركت مردم داشتند كه اين دوره نيز اينگونه بود.

شهر گرگان به عنوان مركز استان گلستان‌از ماههاقبل شاهد چنين فعاليتهايي بوده است به گونه‌اي كه در پايان، ليستهاي مختلفي در حمايت از نامزدهاي انتخابات شوراهاي اسلامي شهر گرگان ارائه شد.

در سومين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر گرگان در مجموع شش ليست شامل ائتلاف اصلاح طلبان، حزب كارگزاران سازندگي، برنامه ريزان مديريت شهري(افق ‪ ،(۹۰‬خانه كارگر و حزب اسلامي كار، جمعيت همگامان شهر (جهش) و رايحه خوش خدمت ارائه شد.

مجموعه‌تلاش اين احزاب و نامزدهاي انتخاباتي به همراه تلاش گسترده مسوولان استانداري گلستان براي افزايش ترغيب مردم براي حضور در انتخابات شوراها، زمينه‌ساز مشاركت مطلوب شهروندان گلستاني در پاي صندوقهاي راي بوده است.

جانشين ستاد انتخابات گلستان با بيان اينكه ‪ ۷۷‬درصد واجدين شرايط راي استان در انتخابات ‪ ۲۴‬آذرماه شركت كردند، گفت: آمار شركت‌كنندگان نسبت به دوره قبل انتخابات شوراها و نيز مجلس خبرگان رهبري رشد ‪ ۴/۱‬در صدي داشته است .

"سيدقاسم حسيني" افزود: آمار آراي ماخوذه صحيح در اين دوره از انتخابات در استان ‪ ۸۴۴‬هزار و ‪ ۲۳۸‬راي بوده است.

در انتخابات ‪ ۲۴‬آذرماه كلاله با ‪ ۹۳‬درصد بيشترين و گرگان و گنبدكاووس با ‪ ۷۰‬درصد كمترين تعداد شركت‌كنندگان را داشتند.

وي گفت: مشاركت پرشور و گسترده مردم باعث شد تا اين دوره‌از انتخابات باشكوهتر از دوره‌هاي گذشته برگزار شود.

اين مسوول انتخابات گلستان افزود: جو حاكم بر فضاي انتخابات استان با توجه به تنوع قوميت‌ها بسيار مطلوب بوده است.

رييس هيات نظارت بر انتخابات استان گلستان نيز گفت: انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا پيامهاي زيادي براي همه مردم و مسئولان داشته است كه بايد به آن توجه كرد.

"سيدمحمد موسوي" افزود: انتخابات شوراها در استان گلستان در فضايي كاملا آرام و سالم برگزار شد و همه گروهها در اين دوره حضور پررنگي داشتند.

وي تصريح كرد: حضور پرشور مردم گلستان در پاي صندوقهاي راي در روز جمعه بيانگر شعور بالاي شهروندان اين استان و مايه سرافرازي آنان در كشور شده است.

وي گفت: اكنون نوبت منتخبان شوراها و مسئولان استان است كه با جديت در جهت خدمت به مردم گام بردارند.

در اين ميان بايد به اين نكته اشاره كرد كه به طور عمومي با عنايت به كاركرد غيرسياسي شوراها، نقش احزاب و گروههاي سياسي در اين انتخابات به مراتب كمتر از ساير انتخاباتهاي كشور بوده است.

به اعتقاد بسياري از صاحبنظران، احزاب استان در اين دوره از انتخابات از توفيقات كمتري در مرحله راهيابي نامزدهايشان به شوراها برخوردار بودند كه خود دلايل عمده‌اي را داشت.

استان گلستان به عنوان يكي از استانهاي موفق در ميزان مشاركت شهروندان در سومين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا مطرح است كه اين مساله نيز پيامهاي جدي براي مسئولان استان و كشور داشته است.

يادآور مي‌شود سه هزار و پنج نفر منتخبين شوراهاي استان نيز در ‪۸۸۷‬ شوراي اسلامي شهر و روستا فعاليت خواهند كرد.

در اين دوره ازانتخابات دو هزار و ‪ ۸۷۹‬نفربراي ‪ ۸۶۳‬شوراي اسلامي روستايي و ‪ ۱۲۶‬نفر براي فعاليت در ‪ ۲۴‬شوراي اسلامي شهر در گلستان برگزيده شده‌اند.

همچنين شش شعبه شوراي اسلامي عشايري در اين استان فعاليت دارد. /irna


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.062 seconds.